lu.se

Bibliotek och IKT

Medicinska fakulteten | Lunds universitet

Meny

Utskrifter & kopiering

Skriva ut, kopiera & skanna via MedPrint / PaperCut

Logga in på kopiator/skrivare

När du hämtar din utskrift, ska kopiera eller skanna, behöver du identifiera dig. Logga in på kopiator/skrivare med ditt studentkonto eller identifiera dig med ditt passerkort/LU-kort.

Du kan behöva byta ditt lösenord för att aktivera ditt studentkonto för utskriftstjänsten. Det kan ta upp till 20 minuter innan kontot aktiveras.

Identifiera dig snabbare med ditt passerkort!
Koppla ditt passerkort till ditt studentkonto så går det snabbare att logga in. Du kan koppla följande kort: LU-, BMC- eller CRC-kort samt t ex Jojo-kort. Du kopplar ditt kort vid kopiatorn. Ett kort i taget kan vara kopplat till utskriftstjänsten.

Skriv ut och hämta dina utskrifter från valfri skrivare

Du kan skriva ut från datorsalar, datorerna i våra bibliotek/studentcentrum, från din egen dator, och via USB. Du kan också e-posta din utskrift från egen dator till skrivaren.

Utskrifterna läggs i en central skrivarkö, sedan hämtar du utskrifter från valfri skrivare inom Medicinska fakulteten. Inga utskrifter kommer ut förrän du har loggat in och identifierat dig på skrivaren. Utskrifter ligger kvar i den centrala skrivarkön i ett dygn.


Betala utskrifter och kopior med PayEx

Du behöver ett PayEx-konto för att kopiera och skriva ut. Har du redan ett konto så använder du det. Ett PayEx-konto är en elektronisk plånbok som är gratis att registrera och enkel att använda. Alla köp är avgiftsfria.

Skapa ett PayEx-konto

Du måste först skapa ett PayEx-konto och sedan koppla det till ditt studentkonto. För att kunna skapa ett PayEx-konto krävs att du har en aktiv e-postadress. Välj gärna en adress som du kommer att ha kvar även när du har slutat studera!

Hur fyller jag på mitt PayEx Konto? 

  1. Logga in på ditt PayEx-konto och välj ”Insättning” när du har din kontoöversikt öppen.
  2. Välj önskat betalsätt och fyll i efterfrågad information.

Återbetalning av misslyckade utskrifter

Du kan själv begära återbetalning för misslyckade utskrifter från datorn som du är inloggad på.

  1. Klicka på PaperCut-ikonen (ett grönt P).
  2. Välj "Details" och logga in med studentkonto. 
  3. Välj "Senaste utskriftsjobb" och "Begär återbetalning".

IT-support

IT-support i informationsdisken

Har du problem med kopiering, skanning eller utskrifter, kontakta bibliotekens informationsdiskar!

Är informationsdisken stängd, kontakta: itservice@med.lu.se

Problem vid inloggning på skrivare?

Då kan du behöva byta lösenord till ditt studentkonto.

Du kan själv byta ditt lösenord på Password portal:

Våra bibliotek